Opony na zimę

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • LUKI
    RS
    • 2005
    • 5776

    Opony na zimę

    Zamieszczone przez szkoda
    Michał, tak w ogóle to wydaje mi sie, ze kiepsko na tym wypadasz\wypadamy wdajac sie jeszcze w te jalowe dyskusje z bezdusznym - dla "ogółu", nie znajacego naszych tu zakulisowych gadek - schodzisz do jego poziomu, nie wiem czy nie warto jakos tego zakonczyc, IMHO nie da sie tego debila zmeczyć, jemu chyba chodzi o robienie takiego smrodu :roll:
    To Twoja ocena, Paweł. Mnie odbiór "ogółu" nie interesuje.

    Ten chujek przy >>kazdej<< okazji pisze o tym, ze ja korzystam z przywilejów moderatora, zeby demonstrowac swoja sile, choc sam fakt, ze on ma jeszcze mozliwosc tu pisac, jest tego zaprzeczeniem.

    Mam teraz trzy wyjscia:
    1. Ignorować go - co przewaznie robilem i skutek po dzis dzien jest zaden.
    2. Dac mu bana i potwierdzic tym samym to o czym on pisze.
    3. Wepchnac mu te slowa do gardla, co wlasnie staram sie uczynić.
    kliknij 'Lubię to!' www.facebook.com/LukiFanatic a tam O2/O3 RS, O3 RS230, G 6GTI 35, G 7GTI, G 7R, S3, CLA 45 AMG, S5, GT3 RS, Turbo S, M5, RS 7, S 63 AMG, RS6

    SKODA OCTAVIA 1.4TSI 122HP CAXA TURBO PROBLEM
  • szkoda
    RS
    S_OCP Member
    • 2005
    • 22543

    #2
    Opony na zimę

    Opona ma ogromne znaczenie dla bezpiecznej jazdy, ponieważ to ona przenosi wszystkie siły z samochodu na drogę. Opona styka się z drogą na powierzchni nie większej niż kartka pocztowa i aby mogła przenosić duże siły musi być wysokiej jakości i dostosowana do określonych warunków. To oznacza, że na zimę zmuszeni jesteśmy zakładać zupełnie inne opony.

    Opony zimowe różną się od letnich praktycznie wszystkim. Opona letnia w ujemnych temperaturach jest bardzo twarda i nawet na suchym asfalcie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Natomiast na śniegu przyczepność jest praktycznie żadna. Opona zimowa wykonana jest z zupełnie innej mieszanki gumy i nawet przy dużym mrozie zachowuje elastyczność i przyczepność.

    Również bieżnik zimówki jest zupełnie inny od tego na oponie letniej. Jego rzeźba jest wyraźna, klocki są duże, podobnie jak i rowki, które umożliwiają odprowadzenie dużej ilości wody i błota pośniegowego, zmniejszając tym samym ryzyko bardzo niebezpiecznego aquaplaningu. Bieżnik zimówki ma ostre krawędzie, łatwo wgryza się w śnieg i ma jeszcze jedną cechę, której nie ma opona letnia. Potrafi się sam oczyszczać ze śniegu, więc cały czas zapewnia dobrą przyczepność. Samochód wyposażony w zimówki, jadący z prędkością 50 km/h po ubitym śniegu, zatrzymuje się po przejechaniu 25 metrów. Ten sam samochód na oponach letnich potrzebuje do zatrzyma aż 48 metrów.

    Minimum 4 mm

    W oponie kluczowe znaczenie ma głębokość bieżnika, a w zimowej jest to najważniejszy parametr. Zgodnie z przepisami opona może mieć bieżnik o głębokości minimum 1,6 mm. Ale aby opona zimowa spełniała swoje zadanie musi mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Jeśli jest niższy nadaje się do wymiany.

    Opony zimowe, ze względu na bieżnik można podzielić na trzy rodzaje: kierunkowe - najbardziej rozpowszechnione, muszą być założone na koła z zachowaniem odpowiedniego kierunku, asymetryczne - bieżnik na jednej połowie opony jest zupełnie inny niż na drugiej i symetryczne – obecnie coraz rzadziej stosowane. Jeśli mamy wątpliwości czy jest to opona zimowa należy poszukać napisu M+S. Jest to skrót z języka angielskiego (mud + snow), który jasno mówi nam, że mamy do czynienia z oponą zimową.

    „Zimówki” na wszystkich kołach

    Opony zimowe trzeba zakładać na wszystkie koła. Założenie tylko na dwa jest niedopuszczalne, ponieważ samochód zachowuje się wówczas zupełnie nieprzewidywalnie, nawet znacznie gorzej niż na oponach letnich. Gdy mamy mocno ograniczone środki finansowe należy zamiast dwóch lepszych kupić cztery gorsze zimówki, które i tak będą kilka razy lepsze w zimie niż najlepsze opony letnie. Oferta jest bardzo szeroka, więc każdy znajdzie oponę na własne możliwości finansowych. Komplet opon do auta kompaktowego można kupić za niecałe 800 zł, a do auta miejskiego za 600 zł. Przy ograniczonych środkach warto zrezygnować z dodatkowego kompletu felg a zaoszczędzone pieniądze dołożyć do kwoty przeznaczonej na opony i kupić te z najwyższej półki. Opony na wszystkich kołach powinny mieć taki sam bieżnik, taki sam indeks prędkości i taką sama głębokość bieżnika.

    Najdroższe najlepsze

    Opony można podzielić na kilka klas, tak jakościowych jak i cenowych i niestety jest prosta prawidłowość, że opona droższa będzie lepsza. Jednak wskazany jest rozsądek i nie ma potrzeby do samochodu miejskiego kupować opon za kilka tys. zł. Najdroższe, a także najlepsze są opony z fabryk macierzystych (np. Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli). Opony tych marek są wykonane wg najnowszych technologii. Czołowi producenci są praktycznie właścicielami wszystkich pozostałych fabryk opon, a firmy im podległe korzystają z wsparcia technicznego właściciela, ale ze względu na konieczność zachowania niskiej ceny wymusza to niejako stosowanie starszych technologii. Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na rok produkcji, który kryje się pod czterema cyframi (np.5101). Dwie pierwsze oznaczają datę produkcji w tygodniach (51 tydzień, czyli koniec grudnia), a dwie ostatnie rok produkcji (2001). Można zakładać opony nie starsze niż trzyletnie.

    Kiedy wymieniać?

    Opony zimowe powinno się zakładać, jeśli średnia temperatura wynosi około 7 o C. Taka zasada dotyczy większości opon. Natomiast, jeśli mamy opony typu high performance, czyli przeznaczone do szybkiej jazdy, to powinniśmy je wymienić już przy temperaturze 10 o C.

    Oczywiście lepiej założyć zimówki trochę wcześniej, a nie po pierwszych opadach śniegu. Kolejki w serwisach będą znacznie mniejsze, a i usługa będzie wykonana dokładniej. Dysponując drugim kompletem opon z felgami nie należy zapominać o okresowym wyważeniu koła.

    Niektórzy kierowcy, w celu zmniejszenia kosztów, decydują się na zakup opon uniwersalnych. Ale opona taka nie jest dobra ani na lato, ani na zimę. Należy pamiętać, że z oponami jest tak samo jak z butami. Zupełnie inne są na lato i całkiem inne są na zimę. W uniwersalnych nie będzie nam za wygodnie.
    [motofakty.pl - link]
    Załączone pliki
    saport techniczny baj DGW
    była BKD+DSG '05 120kkm
    była BXE '08 190kkm
    no i nie ma :-)

    Komentarz

    Pracuję...